facebook instagram pinterest

Makaron warzywny ze szparagami, szpinakiem i suszonymi pomidorkami

Makaron warzywny ze szparagami, szpinakiem i suszonymi pomidorkami

Kiedy zrezygnowałam z pszenicy i glutenu, na długi czas odstawiłam tradycyjne dania makaronowe. Odkrywałam nowe smaki, kasze czy mąki, kuchnię azjatycką i bliskowschodnią, i zdecydowanie nie ciągnęło mnie do typowych, włoskich past, których się wystarczająco najadłam we wczesnych latach studenckich. Nawet kiedy wpadał mi do rąk jakiś makaron bezglutenowy, nie odpowiadała mi jego struktura czy smak: najpopularniejszy kukurydziany nie uważam za szczególnie zdrowy, zresztą kukurydzę średnio toleruję, gryczany i jaglany łatwo się rozpada i skleja, lepsze były bardzo drogie i trudniej dostępne.

W końcu trafiłam na idealne dla mnie makarony: i w smaku, i strukturze, i wartościach odżywczych. Są to makarony bezglutenowe ze strączków: ciecierzycy, groszku lub soczewicy i są dostępne w Lidlu. Wyglądają tak: Lubię te makarony za fajny smak, sprężystą, nierozpadającą się strukturę, dostępność, ale również za to, że jest dużo bardziej syty od zwykłego, ze względu na wyższą zawartość białka (ma też mniej węglowodanów).

Makarony ze strączków są też dostępne z innej marki, Fabjańscy, jednak tych nie próbowałam , gdyż są sporo droższe od lidlowych, i nie tak łatwo dostępne.

Przechodząc do przepisu. Pasta, którą Wam dziś przedstawiam jest moją ulubioną ostatnio wersją z użyciem makaronów strączkowych. Dzisiaj proponuję Wam dodatek szparagów, ale poza sezonem spokojnie można z nich zrezygnować, i przygotować danie tylko z pozostałych składników. Polecam to danie z całego serca, jest zdrowe, pełne witamin i minerałów, ma dużo warzyw i błonnika i przy tym syci na długo.

Jednym z takich ekstra składników, i może nie do końca wszystkim znanym, są płatki drożdżowe nieaktywne. Zaczęłam je stosować dopiero kilka miesięcy temu i absolutnie je pokochałam. Dla osób beznabiałowych jest świetnym zamiennikiem startego parmezanu, dodany do makaronu czy risotto idealnie dopełnia jego smak nadając “parmezanowego” aromatu. Jeśli więc tak jak ja nie jecie nabiału, koniecznie zaopatrzcie się w ten produkt, jest dostępny chyba w każdym sklepie ze zdrową żywnością, czy to stacjonarnym czy online.

Jeśli natomiast nie macie żadnego problemu z nabiałem i nie chcecie zawracać sobie głowy kupnem płatków drożdżowych, spokojnie dodajcie tyle samo startego parmezanu, grana padano lub pecorino romano.  

 

Przepis na makaron bezglutenowy ze szparagami, szpinakiem, cukinią, suszonymi pomidorkami i oliwkami z dodatkiem płatków drożdżowych

(bez glutenu, wegańskie)

porcja: 2-3 os.., czas: 20 min.

  Składniki:

  • 1 opakowanie (250g) makaronu z groszku, ciecierzycy lub soczewicy (lub innego)
  • 1 cukinia
  • 200 g świeżego szpinaku
  • 1/2 pęczka zielonych szparagów
  • ok. 10 sztuk suszonych pomidorków
  • 3 łyżki płatków drożdżowych niekatywnych (lub startego parmezanu/pecorino) 
  • 3 łyżki oliwy
  • 1 duży ząbek czosnku
  • sól, pieprz

  Przygotowanie:

Zagotuj wodę na makaron, gotuj na średnim ogniu minimum, jakie zaleca producent na opakowaniu.

Zetrzyj umytą cukinię na tarce o grubych oczkach.

Umyte szparagi, pokrój je na mniejsze kawałki.

Podsmaż na oliwie przeciśnięty przez praskę czosnek, następnie dodaj startą cukinię i szparagi. Podsmażaj minutę. Następnie dodaj umyty szpinak i duś na średnim ogniu do momentu zmniejszenia się jego objętości. Posól zawartość patelni.

Z ugotowanego makaronu odlej 1/2 szklanki wody z gotowania.

Odcedź makaron i wsyp go do patelni, zamieszaj.

Do potrawy dodaj pokrojone na mniejsze kawałki suszone pomidory i oliwki. Następnie wlej zachowaną wodę z gotowania makaronu i dodaj płatki drożdżowe (ew. starty ser). Wymieszaj.

Makaron posyp obficie świeżo zmielonym pierzem i, jeśli jest taka potrzeba, dosól. Ponownie wszystko zamieszaj. Danie jest gotowe do podania.    

 

(Visited 111 times, 1 visits today)


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *