facebook instagram pinterest

Przyprawiaj na zdrowie

Przyprawiaj na zdrowie

Przyprawy kojarzą nam się głównie jako dodatek nadający potrawom smak i aromat, ale tak naprawdę ich właściwości sięgają dużo dalej. Mogą walczyć z bólem, odmładzać, przyśpieszać metabolizm, pomagać w infekcjach, detoksykacji, czy opóźniać starzenie. Oto moja zdecydowanie ulubiona piątka przypraw, które według mnie powinna znaleźć się w każdej kuchni, zarówno ze względu na właściwości zdrowotne jak i walory smakowe.

 

Cynamon:

  • działa antybakteryjnie, antywirusowo, dlatego warto go spożywać szczególnie przy różnych infekcjach, przeziębieniach
  • jest naturalnym antyoksydantem, działa przeciwzapalnie, wspomaga usuwanie wolnych rodników
  • obniża poziom cukru we krwi (dobrze dodać do węglowodanowego posiłku)
  • poprawia procesy trawienne
  • działa profilaktycznie na układ krążenia
  • działa pozytywnie na przemianę materii, może więc wspomagać spalanie tkanki tłuszczowej

 

Imbir:

  • doskonały na przeziębienia i infekcje przez swoje właściwości rozgrzewające, przeciwbólowe i antywirusowe
  • pomaga przy niestrawności, zaburzeniach pokarmowych
  • podobnie jak cynamon, jest mocnym przeciwutleniaczem czyli chroni komórki przed starzeniem się oraz nowotworzeniem
  • jest naturalnym lekiem przeciwbólowym i przeciwzapalnym
  • może pomagać przy chorobie lokomocyjnej i nudnościach
  • poprawia pamięć i koncentrację

 

Kurkuma:

  • ma udowodnione właściwości antynowotworowe, pomocna zarówno w profilaktyce jak i w leczeniu nowotworów
  • podobnie jak cynamon i imbir, jest silnym przeciwutleniaczem oraz ma właściwości antywirusowe, antybakteryjne i przeciwgrzybiczne
  • wzmacnia odporność
  • działa profilaktycznie na układ krążenia, pomaga zapobiegać miażdżycy
  • poprawia trawienie
  • najlepiej wchłania się w towarzystwie tłuszczy

 

Goździk:

  • również jest naturalnym przeciwutleniaczem
  • pomaga oczyszczać organizm z toksyn
  • pomaga na trawienie i wzdęcia
  • właściwości antywirusowe, antybakteryjne i antyseptyczne
  • dobry odstraszacz na owady takie jak mole, pajęczaki

 

Pieprz czarny:

  • ten niepozorny i popularny dodatek zawiera leczniczą substancję piperynę
  • pobudza wydzielanie soków trawiennych i sprzyja trawieniu, warto więc dodawać go również do ciężkostrawnych potraw
  • może pomagać przy zaparciach
  • ma działanie dezynfekujące i przeciwzapalne
  • pomaga w przyswajaniu selenu, witamin z grupy B i beta-karotenu
  • najlepiej używać świeżo zmielonego

 

Inne wartościowe przyprawy, po które warto sięgać to: sól himalajska, czarnuszka, chilli, papryka, ziele angielskie, kminek, kozieradka, nasiona kolendry, żeń-szeń, liść laurowy, gorczyca anyż.*

 

Na sam koniec przepis na napój mocy 🙂 Polecam stosować szczególnie, gdy “coś was bierze”, ale również profilaktycznie antywirusowo, wzmacniająco, oczyszczająco.

  • 1 szklanka ciepłej wody
  • po pół łyżeczki przypraw: cynamonu, imbiru, kurkumy, goździków
  • szczypta chilli
  • sok z 1/2 cytryny
  • czubata łyżeczka prawdziwego miodu

Mieszamy wszystko i wypijamy na zdrowie!

 

—————————————————————————————————————————-

*Nie zapominajmy również o ziołach w kuchni. O nich napiszę niebawem osobnego posta 🙂

Źródła:
http://www.poradnikzielarski.pl/ziola-lecznicze/pieprz.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2758121/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3854496/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3326760/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022204/

 

(Visited 22 times, 1 visits today)


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *