facebook instagram pinterest

Dieta samuraja – paleo dla aktywnych?

Dieta samuraja – paleo dla aktywnych?

Pojęcie diety samuraja nie jest jeszcze w Polsce zbyt rozpowszechnione, dużo więcej mówi się o (kontrowersyjnej według niektórych 😉 ) diecie PALEO. A szkoda, bo ten styl żywienia mógłby przypaść do gustu niejednej osobie, która boi się, że ścisłe paleo mogłby być dla niej zbyt restrykcyjne.

Dietę Samuraja stworzył i opisał w swojej książce Nate Miyaki, trener, dietetyk, atleta. Miyaki chciał ułożyć system odżywiania, który będzie łączył  wysoką wartość odżywczą, unikanie produktów szkodliwych i prozapalnych, który dodatkowo sprawdzi się dla osób aktywnych i chcących uzyskiwać jak najlepsze efekty treningowe. Autor w swojej książce “The Samurai Diet” opisuje nie tylko co jeść a czego unikać, podpowiada również jak posiłki łączyć z treningiem, jak trenować, opierając się przy tym na najnowszych badaniach naukowych.

W dużym skrócie, dieta samuraja to rozszerzenie diety paleo (o której pisałam tutaj) o kasze bezglutenowe i ryż. Stawiamy więc w dalszym ciągu na jakość i pochodzenie żywności oraz unikanie produktów prozapalnych (żywność przetworzona, rafinowana, źródła glutenu, produkty mleczne, rośliny strączkowe, rafinowane oleje roślinne).

Bazą diety są więc:
warzywa (bez strączkowych) 
mięso i podroby
jajka
dobre tłuszcze (zwierzęce, kokos, awokado, oliwa virgin)
owoce
przyprawy, grzyby, zioła
ryż biały
kasze bezglutenowe (amarantus, gryka, komosa, jaglana)

Ważny jest jednak sposób, w jaki przygotowujemy kasze. Aby wydobyć z nich jak najwięcej dobrego, należy je moczyć przynajmniej 8 godzin przed spożyciem (a najlepiej nawet 24 godziny, jak w przepisie na CHLEB Z GRYKI), najlepiej w wodzie z solą z dodatkiem octu jabłkowego. W ten sposób sposób zmniejszamy zawartość kwasu fitynowego, a zwiększamy przyswajalność składników odżywczych. Ryż polecany przez Miyakiego to biały, basmati, jaśminowy, właśnie ze względu na kwas fitynowy zawarty w  otoczce. Jeśli chcemy koniecznie użyć ryżu pełnoziarnistego, jego również powinniśmy długo moczyć przed spożyciem.

Dieta Samuraja – dla kogo?

Dieta samuraja jest skierowana głównie dla osób aktywnych, którzy potrzebują większej dawki łatwo przyswajalnych, lecz wciąż w miarę zdrowych węglowodanów. Oczywiście, wiele trenujących może czuć się bardzo dobrze na czystej diecie paleo i dostarczając dodatkowej energii z owoców, warzyw i tłuszczy i jest to kwestia indywidualna. Pamiętajmy jednak, że we wszystkim powinniśmy zachować umiar i nawet dobre źródła węglowodanów, jedzone w nadmiarze, mogą przyczynić się tycia albo po prostu nie pozwolić nam schudnąć. Ryż i kaszę traktujmy więc jako dodatek i urozmaicenie diety.

Dieta samuraja może nie sprawdzić się w przypadku niektórych chorób: choroby autoimmunizacyjne, choroby jelit, cukrzyca, otyłość, alergie pokarmowe, i in., gdzie wprowadzenie kasz i ryżu może okazać się problematyczne i należałoby rozważyć bardziej restrykcyjną dietę, jak ścisłe paleo lub protokół autoimmunologiczny, oczywiście pod okiem dobrego dietetyka klinicznego.

 

Podsumowując, jeśli jesteś osobą aktywną, zależy ci na jak najlepszym zdrowiu, chcesz poprawić wygląd i sylwetkę, a nie borykasz się z żadnymi poważnymi chorobami, dieta samuraja może okazać się dla ciebie świetnym rozwiązaniem. Jeśli nie masz pomysłów jak komponować posiłki, zajrzyj do działu PRZEPISY – wszystkie posiłki są zgodne z założeniami samuraja 🙂

 

 

(Visited 41 times, 1 visits today)


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *