facebook instagram pinterest

Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)

Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)

Na co dzień w mojej diecie nie brakuje mi pieczywa (a już na pewno nie tego sklepowego 😉 ) ale od czasu do czasu nachodzi mnie ochota na chrupiący, domowy chlebek gryczany. Świetnie sprawdza się zarówno jako dodatek do sałatki warzywnej jak i w roli kanapek w podróży, ponieważ nie kruszy się i nie rozpada.

Osobom, które w swojej diecie uwzględniają kasze, polecam w szczególności właśnie kaszę gryczaną. Ma właściwości rozgrzewające, poprawia krążenie, jest bogata w dobrze przyswajalne białko, witaminy z grupy B, minerały takie jak magnez, fosfor, potas, oraz przeciwutleniacze. Dzięki moczeniu i fermentacji, umożliwiamy jeszcze lepsze przyswojenie składników odżywczych.

Chleb jest dziecinnie prosty w przygotowaniu, jedyny minus to aż dwa dni czekania, ale uwierzcie mi, naprawdę warto na niego czekać. Poniższy przepis jest już w miarę popularny “w internetach”, ja jednak proponuję nieco wyższą temperaturę i dłuższe pieczenie, dzięki temu chleb jest dobrze wypieczony a skórka zrumieniona i chrupiąca.

 

Przepis na chleb gryczany
(bez glutenu, bez drożdży, wegański)

porcja: 1 bochenek     czas: 15 min. +48h + 1h10min

Składniki:

 

Przygotowanie:

Kaszę płuczemy na sitku i wsypujemy do miski. Dodajemy sól i zalewamy wodą. Przykrywamy ściereczką i odkładamy na 24 godziny, W tym czasie kasza się sfermentuje i wchłonie wodę, może również kiełkować – jest to proces całkowicie naturalny.

Po upływie doby kaszę blendujemy na gładką masę (nie musi być idealnie gładka). Przelewamy do foremki, w której będziemy później piec chleb, przykrywamy ściereczką i ponownie odstawiamy na kolejne 24 godziny (minimum 12h). W tym czasie masa powinna zwiększyć swoją objętość. Opcjonalnie, w tym momencie można posypać chleb ziarnami, np. słonecznikiem, dynią, czarnuszką, czy nawet świeżo zmielonym pieprzem.

Po tym czasie wstawiamy chleb do zimnego piekarnika (jest to ważne, aby chleb ni opadł) i dopiero wtedy włączamy piekarnik – pieczenie góra dół – na 210 stopni. Pieczemy ok 1h 30 min, aż skórka mocno się zarumieni. Pozwalamy, aby chlebek ostygł przy uchylonym piekarniku.

 

Wskazówki:

  • Jeśli po wyjęciu z foremki chleb nie jest wystarczająco chrupki z każdej strony, polecam wstawić go na kolejne 10 min. do piekarnika, już bez foremki, tylko na kratce, w ten sposób ładnie “dojdzie”.
  • Gdybyście mieli użyć zwyczajnej, białej soli kuchennej, dodajcie tylko 1,5 łyżeczki zamiast trzech, ze względu na to, że himalajska jest nieoczyszczona i przez to mniej słona.

 

Mi najbardziej smakuje jeszcze ciepły, z solonym masłem i ogórkiem kiszonym 🙂

Smacznego!

 

 

 

(Visited 335 times, 1 visits today)


6 thoughts on “Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)”

      • Co można zrobić żeby mi wychodziła taka chrupiące skórka od dołu i po bokach jak u Pani na zdjęciu? U mnie jest wilgotny chlebek w tych miejscach, jedynie od góry jest chrupki. Z góry dziękuję za pomoc 🙂

        • W takim przypadku polecilabym wyjąć gotowy chleb z foremki i “dopiec” go w piekarniku już bez formy, kładąc na kratce do góry nogami. I tak podpiec do zrumienia pozostałych boków tak z 15 min. myślę, powinno się udać 😊 a następnym razem można też spróbować wyższej temperatury, bo piekarniki są różne, i w jednym 200 st może być mocniejsze lub słabsze. Powodzenia, mam nadzieję, że wyjdzie!

  • Cześć. Przedwczoraj nastawiłam kasze z woda. Pięknie sfermentowała. Wczoraj równo po 24h zblendowalam i przelałam do foremki do wyrośnięcia. Po ok 8 godzinach jak sprawdzałam było pięknie wyrośnięte. Dzisiaj po ok 20 godzinach od zblendowania jest oklapnięte. Stało w tym samym miejscu. Możliwe ze w nocy zmieniła się temperatura. Czy takie ciasto jeszcze się nada?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *