facebook instagram pinterest

Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)

Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)

Na co dzie艅 w mojej diecie nie brakuje mi pieczywa (a ju偶 na pewno nie tego sklepowego 馃槈 ) ale od czasu do czasu nachodzi mnie ochota na chrupi膮cy, domowy chlebek gryczany. 艢wietnie sprawdza si臋 zar贸wno jako dodatek do sa艂atki warzywnej jak i w roli kanapek w聽podr贸偶y, poniewa偶 nie kruszy si臋 i nie rozpada.

Osobom, kt贸re w swojej diecie uwzgl臋dniaj膮 kasze, polecam w szczeg贸lno艣ci聽w艂a艣nie kasz臋 gryczan膮. Ma w艂a艣ciwo艣ci rozgrzewaj膮ce, poprawia kr膮偶enie, jest bogata w dobrze przyswajalne bia艂ko, witaminy z grupy B, minera艂y takie jak magnez, fosfor, potas, oraz przeciwutleniacze. Dzi臋ki moczeniu i fermentacji, umo偶liwiamy jeszcze lepsze przyswojenie聽sk艂adnik贸w od偶ywczych.

Chleb jest dziecinnie prosty w przygotowaniu, jedyny minus to a偶 dwa dni czekania, ale uwierzcie mi, naprawd臋 warto na niego czeka膰. Poni偶szy przepis jest ju偶 w miar臋 popularny “w internetach”, ja jednak proponuj臋 nieco wy偶sz膮 temperatur臋聽i d艂u偶sze pieczenie, dzi臋ki temu chleb jest dobrze wypieczony a sk贸rka zrumieniona i chrupi膮ca.

 

Przepis na chleb gryczany
(bez聽glutenu, bez dro偶d偶y, wega艅ski)

porcja: 1 bochenek 聽 聽 czas: 15 min. +48h + 1h10min

Sk艂adniki:

 

Przygotowanie:

Kasz臋 p艂uczemy na sitku i wsypujemy do miski. Dodajemy聽s贸l i zalewamy wod膮. Przykrywamy 艣ciereczk膮 i odk艂adamy na 24 godziny, W tym czasie kasza si臋 sfermentuje i wch艂onie wod臋, mo偶e r贸wnie偶 kie艂kowa膰 – jest to proces ca艂kowicie naturalny.

Po up艂ywie doby kasz臋 blendujemy na g艂adk膮 mas臋 (nie musi by膰 idealnie g艂adka). Przelewamy do foremki, w kt贸rej b臋dziemy p贸藕niej piec chleb, przykrywamy 艣ciereczk膮聽i ponownie odstawiamy na kolejne 24 godziny (minimum 12h). W tym czasie聽masa powinna zwi臋kszy膰 swoj膮 obj臋to艣膰. Opcjonalnie, w tym momencie mo偶na posypa膰 chleb ziarnami, np. s艂onecznikiem, dyni膮, czarnuszk膮, czy nawet 艣wie偶o zmielonym pieprzem.

Po tym czasie wstawiamy chleb do zimnego piekarnika (jest to wa偶ne, aby chleb ni opad艂) i dopiero wtedy w艂膮czamy piekarnik – pieczenie g贸ra d贸艂 – na 210 stopni. Pieczemy ok 1h 30 min, a偶 sk贸rka聽mocno si臋 zarumieni.聽Pozwalamy, aby chlebek ostyg艂 przy uchylonym piekarniku.

 

Wskaz贸wki:

  • Je艣li po wyj臋ciu z foremki chleb nie jest wystarczaj膮co chrupki z ka偶dej strony, polecam wstawi膰 go na kolejne 10 min. do piekarnika, ju偶 bez foremki, tylko na kratce, w ten spos贸b 艂adnie “dojdzie”.
  • Gdyby艣cie mieli u偶y膰 zwyczajnej, bia艂ej soli kuchennej, dodajcie tylko 1,5 艂y偶eczki zamiast trzech, ze wzgl臋du na to, 偶e himalajska jest nieoczyszczona i przez to mniej s艂ona.

 

Mi najbardziej smakuje jeszcze ciep艂y, z solonym mas艂em i og贸rkiem kiszonym 馃檪

Smacznego!

 

 

 

(Visited 229 times, 1 visits today)


4 thoughts on “Chleb z kaszy gryczanej (bezglutenowy)”

      • Co mo偶na zrobi膰 偶eby mi wychodzi艂a taka chrupi膮ce sk贸rka od do艂u i po bokach jak u Pani na zdj臋ciu? U mnie jest wilgotny chlebek w tych miejscach, jedynie od g贸ry jest chrupki. Z g贸ry dzi臋kuj臋 za pomoc 馃檪

        • W takim przypadku polecilabym wyj膮膰 gotowy chleb z foremki i “dopiec” go w piekarniku ju偶 bez formy, k艂ad膮c na kratce do g贸ry nogami. I tak podpiec do zrumienia pozosta艂ych bok贸w tak z 15 min. my艣l臋, powinno si臋 uda膰 馃槉 a nast臋pnym razem mo偶na te偶 spr贸bowa膰 wy偶szej temperatury, bo piekarniki s膮 r贸偶ne, i w jednym 200 st mo偶e by膰 mocniejsze lub s艂absze. Powodzenia, mam nadziej臋, 偶e wyjdzie!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *